سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رز قرمز

نظر

 

ید عنصری است که برای تولید هورمون تیروئید مورد نیاز است. بدن ید تولید نمی کند ، بنابراین بخشی ضروری از رژیم غذایی شما است. ید در غذاهای مختلف یافت می شود (جدول 1 را ببینید). اگر ید کافی در بدن خود ندارید ، نمی توانید به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید کنید. بنابراین ، کمبود ید می تواند منجر به بزرگ شدن تیروئید (گواتر - به بروشور گواتر مراجعه کنید) ، کم کاری تیروئید (به جزوه کم کاری تیروئید مراجعه کنید) و ناتوانی های ذهنی در نوزادان و کودکانی که مادران آنها در دوران بارداری دچار کمبود ید شده بودند ، شود.

 

کمبود ید چیست؟ علائم ، علل ، تشخیص ، درمان و پیشگیری

 

وقتی بسیاری از آمریکایی ها کلمه ید را می شنوند ، ممکن است به نمک فکر کنند. و این تعجب آور نیست ، زیرا طبق تحقیقات قبلی تا سه چهارم خانوارهای آمریکایی از نمک یددار برای افزایش طعم غذا استفاده می کنند. (1) در واقع ، بیشتر تولید کنندگان نمک از سال 1920 در برنامه داوطلبانه افزودن ید به نمک سفره شرکت کرده اند تا کمبود ید را برطرف کند ، طبق اعلام موسسه ملی بهداشت (NIH). (2) با توجه به این که بسیاری از آمریکایی ها نمک بیش از حد مصرف می کنند ، چگونه ممکن است فردی دچار کمبود ید شود؟ پاسخ ممکن است شما را شگفت زده کند.

 

ید چیست؟

ید یک عنصر کمیاب است که به طور طبیعی در غذاها یافت می شود ، به غذاهای مختلف اضافه می شود و به صورت مکمل در دسترس است. طبق آکادمی ملی پزشکی ، که قبلاً موسسه نامیده می شد ، هورمونهای تیروئیدی ما تیروکسین (T4) و تری یدوتیرونین (T3) که در تولید پروتئین ، عملکرد کلی متابولیسم ما و تبدیل به مواد قابل استفاده بدن نقش دارند ، کمک می کند. پزشکی (3)

 

فواید ید

در رحم و در دوران نوزادی ، ید نقش مهمی در توسعه سیستم عصبی مرکزی و اسکلتی شما دارد. (2) میزان دریافت ید نوزادان با شیر مادر بستگی به میزان مصرف مادران آنها دارد. در صورت تغذیه با شیر خشک می توانید مقدار ید موجود در شیرخشک نوزاد خود را بررسی کنید ، اما مطمئن باشید که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) ) مستلزم این است که شیر خشک نوزاد حاوی مقداری ید باشد. (4)

 

مصرف ید توصیه شده

کمبود ید برای مغز در حال توسعه فاجعه بار است. بنابراین ، نیازهای بارداری و شیردهی بسیار بیشتر است. (2) میزان مجاز رژیم غذایی (RDAs) برای ید عبارتند از: (2)

 

 

تولد تا 6 ماهگی: 110 میکروگرم (میکروگرم)*

7 تا 12 ماه: 130 میکروگرم*

1 تا 3 سال: 90 میکروگرم

4 تا 8 سال: 90 میکروگرم

9 تا 13 سال: 120 میکروگرم

14 تا 18 سال: 150 میکروگرم

19 سال به بالا: 150 میکروگرم

بارداری: 220 میکروگرم

شیردهی: 290 میکروگرم

*مصرف کافی (AI)

 

RDA ها مقدار مورد نیاز برای رفع نیازهای 97 تا 98 درصد از افراد سالم را نشان می دهند.

 

وقتی شواهد کافی برای نشان دادن میزان RDA برای یک ماده مغذی وجود ندارد ، هوش مصنوعی به جای تخمین مقدار مواد مغذی ، معدنی یا عنصر کافی ارائه می شود.

 

شما مبتلا به گواتر می شوید. تیروئید شما غده پروانه ای شکل است که در قسمت پایین گردن شما قرار دارد. با کمبود ید ، تیروئید می تواند بزرگ شود ، که گواتر نامیده می شود. این می تواند بلع و تنفس را دشوار کند.

عملکرد تیروئید کند است. به این حالت کم کاری تیروئید می گویند. در ایالات متحده ، علل بسیار شایع کم کاری تیروئید نسبت به کمبود ید ، از جمله مشکلات غده هیپوفیز و بیماری خود ایمنی وجود دارد. کم کاری تیروئید می تواند به شما احساس سرما دهد ، عملکرد شناختی را کند کرده و باعث خلق و خوی پایین شود.

شما دچار عوارض بارداری هستید از آنجا که ید در رشد جنین بسیار مهم است ، کمبود شدید ممکن است منجر به سقط جنین ، مرده زایی ، زایمان زودرس و نقایص مادرزادی شود.

 

علل و عوامل خطر کمبود ید

کمبود ید زمانی اتفاق می افتد که بدن شما به اندازه کافی از این عنصر برخوردار نباشد.

 

در ایالات متحده ، کمبود ید در طول تاریخ کم بوده است. اما گروه های خاصی ممکن است در معرض خطر بیشتری باشند.

 

زنان باردار و پرستار

مادران باردار و شیرده به دلیل نقش ید در رشد جنین ، رشد مغزی و رشد نوزاد ، نیاز بیشتری به ید دارند. زنان باردار باید حداقل 220 میکروگرم در روز دریافت کنند. زنان پرستار به 290 میکروگرم نیاز دارند.

 

افرادی که رژیم های غذایی سختی دارند

ممکن است برای کاهش وزن رژیم غذایی مد را امتحان کنید ، اما گاهی اوقات این رویکردهای غذایی می تواند عواقب ناخواسته ای را به همراه داشته باشد. این که آیا شما چند غذا یا گروه غذایی را با هدف سلامتی بهتر ، برای کنترل آلرژی غذایی یا مدیریت یک بیماری حذف می کنید ، رژیم های غذایی با حذف گروه های غذایی سکته مغزی نیاز به بررسی دقیق تری دارند.

 

طبق گفته NIH ، غذاهای فراوان در ید عبارتند از لبنیات ، غلات ، غذاهای دریایی و نمک یددار. یک مطالعه کوچک که سطح ید را در افرادی که رژیم گیاهخواری را دنبال می کردند بررسی کرد ، به این نتیجه رسید که این گروه ها ممکن است در معرض کمبود بیشتری قرار بگیرند. مطالعه ای که در سپتامبر 2017 در مجله اروپایی تغذیه بالینی بر روی زنان سوئدی انجام شد نشان داد که پیروی از رژیم غذایی Paleo ممکن است شانس کمبود مواد مغذی را افزایش دهد.

 

بیماران مبتلا به فشار خون بالا

اگر فشار خون بالا (فشار خون بالا) یا بیماری قلبی دارید ، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که مصرف نمک خود را کاهش دهید. به همین دلیل ، ممکن است نگران باشید که خوردن نمک کمتر شما را در معرض کمبود قرار می دهد. در اینجا آنچه باید بدانید: اگر قبلاً کمبود ید دارید و رژیم غذایی کم سدیم دارید ، طبق تحقیقات انجام شده در مجله Nutrients در اکتبر 2018 ، سطح ید شما بدتر می شود. (10) اما اگر با سطوح کافی شروع کنید نویسندگان نتیجه می گیرند ، کاهش مصرف نمک شما بی خطر است و احتمالاً منجر به کمبود نمی شود. اگر فشار خون بالا دارید و نگران تغییر رژیم غذایی هستید ، با پزشک خود مشورت کنید.

 

استفاده از نمک های "فانتزی"

همچنین مهم است که توجه داشته باشید: همه نمک ها ، از جمله نمک صورتی هیمالیا ، یددار نیستند. طبق تحقیقات گذشته که در مجله آمریکایی فشار خون منتشر شده است ، اگر فکر می کنید ممکن است در معرض کمبود باشید ، حتماً با یک متخصص تغذیه ثبت نام شده کار کنید تا مطمئن شوید که مقدار کافی از رژیم غذایی خود را دریافت می کنید. (11)

 

افرادی که کمبودهای مغذی دیگر دارند

بر اساس تحقیقات قبلی ، کمبود مواد مغذی غیر معمول در ایالات متحده ، مانند آهن ، سلنیوم ، ویتامین A و احتمالاً روی ، ممکن است بر تغذیه ید و عملکرد تیروئید تأثیر بگذارد ، اگرچه مطالعات بیشتری مورد نیاز است. (12)

 

بر اساس یک مطالعه قبلی ، در ایالات متحده ، آمریکایی های مسن ممکن است از میزان توصیه شده برای روی کمتر شوند. (13) کمبود ویتامین A در همه گروه های سنی نادر است ، اما برخی از افرادی که سوء جذب چربی دارند ، در خطر هستند ، از جمله افرادی که مبتلا به فیبروز کیستیک هستند ، موسسه ملی بهداشت خاطرنشان می کند. (14) کمبود سلنیوم در ایالات متحده نیز نادر است ، اما افرادی که تحت دیالیز کلیه قرار می گیرند یا کسانی که مبتلا به HIV هستند در معرض خطر بیشتری هستند. (15)

 

از سوی دیگر ، کمبود آهن در ایالات متحده نسبتاً شایع تر است. این میزان در زنان باردار و کسانی که خونریزی دارند بیشتر است. گیاهخواران ، نوزادان و کودکان نیز بیشتر در خطر کمبود آهن هستند. (16)

 

هنگامی که در یک یا چند گروه پرخطر قرار دارید ، ممکن است تأثیر تجمعی روی خطر کمبود وجود داشته باشد.

 

افرادی که در معرض خطر هستند و غذاهای سرشار از گواتر مصرف می کنند

گویتروژن ها موادی هستند که در برخی غذاها مانع از دسترسی ید به تیروئید می شوند. اگر در رژیم غذایی خود مقدار کافی ید دریافت کنید ، غذاهای گواتروژنیک ممکن است باعث کمبود واقعی ید نشوند. اما اگر مصرف ید شما در حال حاضر کم است ، گواتروژن ها ممکن است یک اثر ترکیبی داشته باشند. غذاهای غنی از گواتر شامل: (2)

 

سویا

کلم

کلم بروکلی

گل کلم

جوانه بروکسل

فقط بدانید که تنها در صورت کمبود ید یا محدودیت ید باید این غذاها را محدود کنید.

 

لینک کوتاه: http://gg.gg/w1ht2