سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رز قرمز

نظر

جایگزین های شکر اغلب حاوی کالری صفر هستند، اما آیا برای شما مفید هستند؟ در اینجا می‌بینیم که پنج جایگزین رایج شکر از کجا می‌آیند و چقدر شیرین هستند. قبل از اقدام به خرید سوکرالوز ، با ما باشید و بیشتر بدانید.

ژاک شوارتز، متخصص تغذیه مرکز باریاتریک، می‌گوید: «شیرین‌کننده‌های صفر کالری بر قند خون شما مانند قند تأثیر نمی‌گذارند». “محصولات می توانند ادعا کنند که بدون کالری یا صفر کالری هستند تا زمانی که کمتر از 5 کالری در هر وعده وجود داشته باشد. از آنجایی که شما می توانید از مقدار کمی برای دریافت آن شیرینی استفاده کنید، آنها می توانند کالری صفر را بگویند زیرا شما چنین کالری دریافت می کنید. حداقل کالری.”

 

سوکرالوز: مصنوعی، بدون کالری

سوکرالوز یک شیرین کننده مصنوعی است، اما از یک منبع طبیعی می آید. شوارتز می گوید: «سوکرالوز با تغییر یک مولکول قند ساخته می شود. به نظر می رسد سوکرالوز بسیار شبیه قند است، اما بدن آن را جذب نمی کند. بنابراین هیچ کالری از آن دریافت نمی کنید.

در حرارت پایدار است، به این معنی که حتی در دمای بالا در هنگام پخت شیرین می ماند. بنابراین سوکرالوز به عنوان یک جایگزین قند در محصولات پخته شده به خوبی عمل می کند. این 600 برابر شیرین تر از شکر سفره است، بنابراین مقدار کمی از آن بسیار زیاد است.

 

استویا چیست؟

استویا اغلب در اثر متضاد سوکرالوز قرار می گیرد، به این دلیل که از آن به خاطر کارهایی که انجام نمی دهد ستایش می شود – کالری اضافه نمی کند. همچنین به هیچ وجه حاوی شیرین کننده مصنوعی نیست، زیرا از گیاهان گرفته شده است. گیاه استویا بخشی از خانواده Asteraceae است که مربوط به گل مروارید رایج در انگلستان است. استویا اغلب در نیومکزیکو، آریزونا و تگزاس یافت می شود، اما رایج ترین گونه مورد استفاده در پاراگوئه و برزیل رشد می کند، جایی که مردم صدها سال است که از برگ ها برای شیرین کردن غذا استفاده می کنند.

امروزه استویا بخش بزرگی از بازار جایگزین شکر است. طبق گفته FDA، گلیکوزیدهای استویول با خلوص بالا (عصاره گیاه استویا) به طور کلی برای استفاده در مواد غذایی بی خطر در نظر گرفته می شود.

استویا کالری ندارد و در همان غلظت 200 برابر شیرین تر از قند است. همچنین در گزارش های تحقیقاتی ذکر شده است که استویا ممکن است فواید سلامت بیشتری نیز داشته باشد. طبق مقاله ای در سال 2017 در مجله غذای دارویی، استویا پتانسیل درمان بیماری های غدد درون ریز مانند چاقی، دیابت و فشار خون را دارد، اما تحقیقات بیشتری در مورد این موضوع مورد نیاز است.

 

Splenda بسیار شیرین تر از استویا است

استویا و اسپلندا غذاها و نوشیدنی ها را به درجات مختلف شیرین می کنند.

علاوه بر این، شیرینی موضوعی ذهنی است، بنابراین باید بدون توجه به نوع شیرین‌کننده‌ای که استفاده می‌کنید، برای یافتن مقداری که طعم شما را برآورده می‌کند، آزمایش کنید.

استویا تقریباً 200 برابر شیرین تر از شکر است و شیرینی خود را از ترکیبات طبیعی گیاه استویا به نام استویول گلیکوزیدها می گیرد.

در همین حال، Splenda 450-650 برابر شیرین تر از شکر است. بنابراین، مقدار کمتری از Splenda برای رسیدن به میزان شیرینی دلخواه شما مورد نیاز است.

گفته می‌شود، استفاده از شیرین‌کننده‌های با شدت بالا می‌تواند میل شما به شیرینی‌ها را افزایش دهد، به این معنی که ممکن است با گذشت زمان از مقادیر بیشتری از Splenda استفاده کنید.

 

کاربردهای متفاوتی دارند

استویا اغلب به شکل مایع استفاده می شود و به نوشیدنی ها، دسرها، سس ها، سوپ ها یا سس های سالاد اضافه می شود. همچنین در طعم هایی مانند آبجو لیمو-آهک و ریشه آبجو فروخته می شود که می توان آنها را به آب گازدار اضافه کرد تا نوشیدنی های گازدار بدون کالری تهیه شود.

همچنین می توان برگ های خشک استویا را برای چند دقیقه در چای دم کرد تا شیرین شود. از طرف دیگر، اگر برگ های خشک را به صورت پودر درآورید، می توانید با جوشاندن 1 قاشق چای خوری (4 گرم) پودر در 2 فنجان (480 میلی لیتر) آب به مدت 10 تا 15 دقیقه و صاف کردن آن با یک پارچه پنیر، شربت درست کنید.

شما می توانید پودر استویا را در هر جایی که از شکر استفاده می کنید استفاده کنید . به عنوان مثال، می توان از آن در پخت تا دمای 392 درجه فارنهایت (200 درجه سانتیگراد) استفاده کرد، اما مطمئن شوید که مقدار آن را به نصف کاهش دهید. بنابراین، اگر یک دستور غذا به 1/2 فنجان (100 گرم) شکر نیاز دارد، از 1/4 فنجان (50 گرم) استویا استفاده کنید.

در مورد Splenda، تحقیقات نشان می دهد که سوکرالوز برای پخت خطرناک است و برای شیرین کردن نوشیدنی ها بهترین عملکرد را دارد.

 

کدام سالم تر است؟

هر دو شیرین کننده تقریباً بدون کالری هستند، اما ملاحظات دیگری در مورد استفاده طولانی مدت آنها وجود دارد.

اول، تحقیقات نشان می دهد که شیرین کننده های صفر کالری ممکن است باعث شوند در طول زمان کالری بیشتری بخورید و حتی منجر به افزایش وزن شوند.

در حالی که خود سوکرالوز و سایر شیرین کننده های غیر مغذی نشان داده نشده است که قند خون را افزایش می دهند، مالتودکسترین که در Splenda و برخی از ترکیبات استویا یافت می شود، می تواند باعث افزایش قند خون در برخی افراد شود.

هر افزایشی در قند خون به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت خطرناک است، زیرا بدن آنها نمی تواند این افزایش ها را بدون کمک دارو کنترل کند.

مطالعات در مورد سوکرالوز و بیماری قطعی نیست، حتی آنهایی که از مقادیری بالاتر از مصرف بیشتر مردم استفاده می کنند.

با این وجود، مطالعات روی موش ها مصرف دوزهای بالای سوکرالوز را با سرطان مرتبط کرده است.

همچنین، پخت و پز یا پخت با سوکرالوز ممکن است مواد سرطان زا بالقوه ای به نام کلروپروپانول ایجاد کند.

به همین دلیل هرگز از Splenda برای پخت و پز یا پخت نان استفاده نکنید.

مطالعات طولانی مدت روی استویا وجود ندارد، اما هیچ مدرکی نشان نمی دهد که این گیاه خطر ابتلا به بیماری شما را افزایش می دهد. استویای بسیار خالص شده توسط USDA "به طور کلی ایمن شناخته می شود".

با این حال، سازمان غذا و دارو (FDA) استفاده از استویا برگ کامل و عصاره خام استویا را در غذا تایید نکرده است.

هر دو شیرین کننده ممکن است با باکتری های سالم روده شما که برای سلامت کلی شما مهم هستند، تداخل ایجاد کنند.

یک مطالعه موش نشان داد که Splenda باکتری‌های سالم روده را تغییر می‌دهد و باکتری‌های مضر را بی‌تأثیر می‌گذارد. هنگامی که 12 هفته پس از مطالعه بررسی شد، تعادل همچنان ناموفق بود.

علاوه بر این، برخی از مطالعات نشان می‌دهند که استویا می‌تواند با داروهایی که قند خون و فشار خون را کاهش می‌دهند تداخل داشته باشد، در حالی که مطالعات دیگر هیچ تاثیری را نشان نمی‌دهند. مخلوط استویا همچنین می تواند حاوی الکل قند باشد که می تواند باعث مشکلات گوارشی در افراد حساس شود.

به طور کلی، شواهد نشان می دهد که بین این دو شیرین کننده، استویا اثرات نامطلوب بالقوه کمتری بر سلامتی دارد، اگرچه تحقیقات طولانی مدت بیشتری مورد نیاز است.

صرف نظر از اینکه کدام یک را انتخاب می کنید، بهتر است آن را فقط در مقادیر کم در روز استفاده کنید.